diana carmen Dum Noi 20, 2011 2:54 am
1. Principiul continuitatii activitatii, principiul permanentei metodelor, principiul prudentei, principiul independentei exercitiului, principiul intangibilitatii.
2. Principiul permenentei metodelor inseamna aplicarea acelorasi norme si reguli privind evaluarea si inregistrarea in contabilitate. Acest principiu vizeaza mentinerea acelorasi reguli, procedee si metode contabile, de la un exercitiu financiar la altul, in vederea obtinerii comparabilitatii in timp, a informatiei contabile. Schimbarea metodelor de la un exercitiu financiar la altul se face, daca aceasta schimbare este determinata de cauze obiective ( de exemplu, schimbarea metodei contabile decisa de intreprindere datorita schimbarii relementarilor contabile, fiscale, a corecturii de erori ce provin din exercitiul precedent ).
3. Conform acestui principiu, nu este admisa supraevaluarea elementelor de activ si a veniturilor, si nu este admisa subevaluarea elementelor de pasiv si a cheltuielilor ( veniturile nu se compenseaza cu cheltuielile ), tinand cont de deprecierile, riscurile si pierderile posibile generate de desfasurarea activitatii exercitiului curent sau anterior. Aplicarea acestei conventii nu poate sa duca la crearea de rezerve ascunse sau la provizioane si amortizari exagerate.
Normele contabile romanesti cer ca valoarea oricarui element patrimonial sa fie determinata pe baza principiului prudentei, avandu-se in vedere urmatoarele :
- luarea in considerare numai a profiturilor recunoscute pana la data incheierii exercitiului financiar ;
- luarea in considerare a tuturor obligatiilor previzibile si a pierderilor potentiale care au luat nastere in cursul exercitiului financiar anterior ;
- luarea in considerare a tuturor ajustarillor datorate deprecierilor, indiferent daca rezultatul exercitiului este profit sau pierdere.
4. Exercitiul contabil se suprapune cu anul calendaristic, incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie, cu exceptia primului an de activitate, cand acesta incepe la data infiintarii , respectiv inmatricularii la Registrul Comertului. In contabilitate, se vor lua in considerare toate veniturile si cheltuielile corespunzatoare exercitiului financiar. In conturile de venituri se vor evidentia si creantele pentru care nu a fost intocmita factura. In conturile de cheltuieli se vor evidentia si datoriile pentru care nu s-a primit inca factura.Inregistrarea in aceste conturi se efectueaza pe baza documentelor care atesta livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor.